5 Şubat 2013 Salı

Doğrusu Bilinsin #1



Türkçe'yi çok iyi kullandığımı iddia edemem ama gerek kelimelerin telaffuzu, gerek yazılışı olsun elimden geldiğince dikkat ederim.

Türkçe'si varken yabancı kelime kullanmak bana çok cazip gelmiyor açıkçası. Yabancı kelimeden kastım özellikle İngilizce kökenli kelimeler. Ama o kadar çok yer vermişiz ki yabancı kelimelere ister istemez kullanıyoruz ne yazık ki.

Benim değinmek istediğim konu, Türkçe'deki bazı kelimelerin yanlış yazılışı. Bu beni deli ediyor gerçekten. İnternet dediğimiz sonsuz dünya elimizin altında. Bilmediğimiz kelimeleri neden araştırmayız hiç anlamam. Hadi geçtim TDK'nın sitesinden bakmayı, yahu google'a bile yazsanız o zaten yanlışsa bile sizin için düzeltiyor.

Ben de naçizane bildiğim doğruları sizinle paylaşmak istiyorum.

En çok düştüğümüz hatalar ise şunlar:

Yayınlanmak
Bu yanlış bir kelimedir, böyle bir fiil yoktur. Doğrusu yayımlanmak. Yayın dediğimiz şey isim, yayımlanma olayı ise bir eylemdir. Yani yayın yayımlanır.

İyiki Doğdun
Belki çok klasik olacak ama "lütfen ki ayrı". Doğrusu iyi ki doğdun olacaktır.

Bende Varım
Bir klasik daha! Doğrusu ben de varım olacaktır. Bağlaç olan de'nin ve bağlaç olan ki'nin ayrımını burada yazmayacağım çünkü zaten yıllardır bunu bize öğretiyorlar. Aslında hepimiz biliyoruz ama kullanırken önemsemiyoruz.

Yalnış
Bu yazım da hatalıdır. Hatırlaması kolay olsun diye şöyle söyleyebiliriz. Yanlış kelimesinin kökü yanılmaktan gelir. Yani 'n' harfi 'l'den önce gelmeli. Doğrusu yanlış.

Yanlız
Bu kelimenin kökü de yalın olmaktan gelmektedir. Bu şekilde aklımızda tutabiliriz. Yani 'l' harfi 'n' harfinden önce gelmeli. Doğrusu yalnız.

Yanlışı sık yapılan doğru kelimelere örnekler:

muhatap olmak, 
makbule geçmek,
kale almamak (önem vermemek anlamına gelmektedir. TDK bu deyimi bu şekilde kayıtlar altına almıştır. Okurken kale kelimesindeki a harfi uzatılır).

Bunlar gibi daha çok kelime ve kelime grupları var. Gözlemledikçe doğrularını araştırıp yazacağım.

Dilimiz kültürümüzün temel varlığıdır. Dilimizi yok edersek biz de yok oluruz. Lütfen buna özen gösterelim.

Doğru bir Türkçe için TDK Güncel Türkçe Sözlük

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...